”Nutidens Ungdomsliv – Konsekvenser for klasserummet…?!”

Foredraget henvender sig til de mange professionelle ledere, lærere, undervisere, vejledere, pædagoger, mentorer, tutorer m.fl. på landets mange ungdomsuddannelser, men også folkeskoler, privatskoler, efterskoler, professions-, bachelor- og akademiuddannelser, hvor nutidens unge lever en del af deres ungdomsliv.

Foredraget giver fra en psykologisk og sociologisk vinkel et dybere indblik i, hvad der kendetegner nutidens ungdomsliv for derved at øge de professionelle voksnes opmærksomhed på og forståelse for de konsekvenser, det har for kvaliteten ikke bare af den enkelte unges liv, men også for de fællesskaber, som de unge er en del af både i og uden for de klasserum, hvor de professionelle møder de unge. 

De professionelle inviteres herved til refleksion over konsekvenserne for den ud- og dannelsesopgave, som de professionelle står med i dag og får centrale inputs til, hvilke personlige og professionelle kompetencer vi som voksne professionelle er nødt til at forholde os til, hvis vi skal kunne hjælpe de unge med at håndtere det ungdomsliv, der nu en gang er deres. 

En opgave der nu mere end tidligere synes at kalde for det første på personlig-professionel bevidsthed om og udvikling af ikke bare de professionelles faglige og didaktiske kompetencer, men også af deres ledelses- og relationskompetencer. For det andet på både fællesskab og fællesskabelse blandt professionelle som en forudsætning for at kunne hjælpe de unge og deres fællesskabelse og fællesskaber frem. For ingen professionel kan alene gøre alt, men sammen kan vi alle som professionelle gøre noget!

Alt for mange rapporter har nemlig i alt for mange år dokumenteret, at alt for mange unge mistrives! Og mine mange år som leder af Psykologordningen ved De Fynske Gymnasier og HF har desværre gjort det meget tydeligt for mig, at det ikke bare er, fordi vi er begyndt at fokusere mere på det, eller fordi nutidens unge klynker mere, end vi voksne gjorde, da vi var unge…

Set ift. WHO’s definition af mental sundhed og trivsel er de unge ramt på både oplevelses- og funktionsdimensionen, hvilket betyder, at nutidens unge både har det dårligere og fungerer dårligere i det ungdomsliv, der lige nu er deres – både hver for sig og i fællesskaber! 

Så vi har desværre at gøre med et reelt og særdeles ”wicked problem”, som vi som voksne og professionelle omkring dem er nødt til at forstå, tage alvorligt og i fællesskab tage med-ansvar for at finde løsninger på!

Derfor brænder jeg for at komme ud og holde foredrag om ”Nutidens Ungdomsliv” for alle mulige voksne og professionelle, der ønsker at forstå og være med til at tage ansvar for, at flere unge kommer i trivsel!

Mine foredrag varer ca. 1,5 time, men kan også fungere som oplæg til igangsættelse af refleksion og dialog blandt deltagerne, ligesom mine foredrag kan udvides til 3-6 timers workshop eller temadag med tid til både refleksioner, øvelser og dialog mellem og med deltagerne.

Til både foredrag, oplæg, workshop og temadag om unge medbringer jeg om ønsket også meget gerne egen ung(e) til at supplere og nuancere pointerne fra de unges eget perspektiv – et supplement som både voksne og professionelle hver gang har fundet særdeles berigende!